-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
Biuletyn Informacji Publicznej - Miejskie Przedszkole w Mszczonowie-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
Menu
- Aktualności
- Przedszkole
-
Projekty i innowacje
- Projekt edukacyjny "Liczymy, tak daleko, jak potrafimy"
- Projekt edukacyjny "Drzewo cztery pory roku"
- "Czyste powietrze wokół nas"
- Projekt Edukacyjny "Jem zdrowo"
- Mały miś w świecie wielkiej literatury 2018-2019
- Wiem, bo działam i eksperymentuję - innowacja pedagogiczna
- Robotyka
- "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"
- Projekt edukacyjny "Mali badacze"
- "Zabawa uczy i doskonali"
Menu
- Aktualności
- Przedszkole
- O nas
- Dyrektor
- Statut
- Grupy
- Budżet
- Historia
- Rekrutacja
- Dla
Rodziców
- Projekty i innowacje
- Projekt edukacyjny "Liczymy, tak daleko, jak potrafimy"
- Projekt edukacyjny "Drzewo cztery pory roku"
- "Czyste powietrze wokół nas"
- Projekt Edukacyjny "Jem zdrowo"
- Mały miś w świecie wielkiej literatury 2018-2019
- Wiem, bo działam i eksperymentuję - innowacja pedagogiczna
- Robotyka
- "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"
- Projekt edukacyjny "Mali badacze"
- "Zabawa uczy i doskonali"
Menu
Dane kontaktowe
Miejskie Przedszkole nr 1
ul. Tarczyńska 28
96-320 Mszczonów
tel/fax 46 857 16 68
przedszkole@mszczonow.pl
16-24 marzec
Czy moje dziecko słyszy?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD) to zespół objawów wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego- ośrodków umiejscowionych w mózgu, które odpowiadają za przetwarzanie bodźców słuchowych. Dziecko słyszy — podstawowe badania słuchu są prawidłowe, dziecko reaguje na dźwięki, lokalizuje ich źródło, lecz nie słucha — zachowuje się i funkcjonuje podobnie do dzieci
z niedosłuchem, nie reaguje na polecenia, nie odpowiada na pytania. Zaburzenia przetwarzania słuchowego to nie to samo co wada słuchu, chociaż ich objawy mogą być bardzo podobne.
Słuch dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego jest prawidłowy, nie ma ubytku słuchu.
Natomiast mózg dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nie potrafi rozpoznawać
i interpretować dźwięków, w tym również dźwięków mowy. Aby poprawnie je zdiagnozować należy wcześniej wykluczyć wszystkiego rodzaju ubytki słuchu.
Warunkiem skutecznej pomocy i zapobieganiu pojawienia się trudności edukacyjnych jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby terapię i rehabilitację.
UWAGA: Czynnikiem ryzyka wystąpienia Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego może być zbyt długi czas spędzany przed telewizorem i komputerem, telefonem!
W jaki sposób objawiają się Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?
Dzieci, u których występują Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego najczęściej:
• mają trudności w rozumieniu mowy,
• mają problemy ze zrozumieniem poleceń zwłaszcza złożonych,
• mają trudność ze skupieniem uwagi, co w konsekwencji powoduje trudności szkolne,
• mają trudność z opanowaniem czytania, pisania ze słuchu,
• nie potrafią formułować ustnych i pisemnych dłuższych form wypowiedzi,
• mają trudność z nauką języka obcego,
• mają problem z zapamiętywaniem usłyszanych informacji.
Trudności dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nasilają się gdy przebywają
w pomieszczeniach i miejscach, w których panuje hałas, na przykład na placu zabaw, podczas imprez sportowych, w szkolnej stołówce, na korytarzu. Gdy mowa nie jest kierowana bezpośrednio do nich, mogą jej nie rozumieć. Podobnie z pytaniami i poleceniami – często nieprawidłowo reagują na nie, zwłaszcza, gdy są długie i skomplikowane, gdy różnice pomiędzy dźwiękami
w słowach, nawet wypowiadanych głośno i wyraźnie, są niewielkie.
W efekcie, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, dziecko ma poważne problemy
w nauce, w nabywaniu języka.
Badania wykazały, że centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego występują u 4-5 proc. dzieci w wieku 7-14 lat (częstość ich występowania jest dwukrotnie większa u chłopców), jednakże współwystępując z różnymi zaburzeniami jak np. dysleksja mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent. Szacuje się, że u co czwartego dziecka z dysleksją rozwojową współistnieją ośrodkowe zaburzenia słuchu.
Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko może mieć Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, zadaj sobie następujące pytania:
• Czy dziecko łatwo się rozprasza i wyraźnie przeszkadzają mu głośne lub nagłe hałasy?
• Czy ma opóźniony, bądź zaburzony rozwój mowy?
• Czy wykazuje nadwrażliwość na dźwięki, a hałaśliwe otoczenie denerwuje je?
• Czy jego zachowanie i reakcje znacząco poprawiają się w cichszym otoczeniu?
• Czy twoje dziecko ma trudności w wypełnianiu poleceń, nawet bardzo prostych i wielokrotnie powtarzanych?
• Czy ma trudności w czytaniu, ortografii, nauce języka obcego?
• Czy ustnie podawane zadania matematyczne są trudne dla dziecka?
• Czy obserwujesz, że twoje dziecko jest słabo zorganizowane i zapominalskie?
• Czy w rozmowie ma ono problemy z podążaniem za myślą drugiej osoby?
Wstępną diagnozę Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego może postawić specjalista z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jednak właściwe rozpoznanie należy do audiologa bądź otolaryngologa.
Wskazówki dla rodziców dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego:
• w miarę możliwości, w domu i w szkole, redukuj wszelkie szumy i hałasy,
• poproś dziecko, by patrzyło na ciebie, gdy mówisz,
• wracaj się do niego za pomocą prostych, wyrazistych zdań,
• mów w nieco wolniejszym tempie i spokojnie,
• za każdym razem proś dziecko, aby powtórzyło na głos twoje polecenia (także samo
do siebie),
• zapisuje zalecenia, rzeczy do wykonania w późniejszym czasie. Twojemu dziecku pomaga dobra organizacja, planowanie, dlatego warto zadbać o spokojny, zorganizowany styl życia,
• zapewnij dziecku spokojne miejsce, w którym w ciszy może odrabiać lekcje i uczyć się,
• dbaj o odpowiednią ilość snu,
• ucz pozytywnego, realistycznego podejścia do własnych ograniczeń oraz buduj w dziecku poczucie własnej wartości – wiara w siebie i odpowiednie techniki radzenia sobie
z zaburzeniem, czasami mogą zdziałać cuda.
Opracowała
Luiza Wiśniewska
Logopeda
Na podstawie wypowiedzi dr hab. n. med. Piotra H. Skarżyńskiego: „Zaburzenia przetwarzania słuchowego” Konferencja Przetwarzanie słuchowe w edukacji dziecka, 2017r.
Odnośniki
Informacje kontaktowe
imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski Inspektor Ochrony Danych |