Menu

NAUCZANIE ZDALNE 12-16.04.2021r.

Propozycje dla dzieci 3-letnich

Temat dnia: Jakie książki lubimy?

Przebieg proponowanych zajęć:

  1. „Co to jest?”- rozwiązywanie zagadek tematycznych.

    Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy, taki piękny, kolorowy.

    Będzie ci potrzebna ona, najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

    Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz, a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

    Czyta ją mama, czyta i tata często w obrazki jest bogata.

    Dużo liter na każdej stronie, są historie o królu na tronie.

    Są też wiersze rymowane, najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

     

    Zanim zaczniesz czytać książkę, najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę, patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu, czy jest tam rysunek samochodu?

    Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka, to właśnie jest… (okładka)

  2. Kwiaty – opowieść ruchowa Dziecko, słuchając opowiadania czytanego przez rodzica, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko– nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna wiosna!

  3. „Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dziecka i książek znajdujących się w domu. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic układa na środku książki. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej i kto najczęściej czyta mu książki. Dziecko próbuję wymienić tytuł i bohaterów ulubionej książki.

  4. Mole książkowe – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

    Mole książkowe Dominika Niemiec

    Otwieram książkę, jedna chwilka i już jestem w innym świecie. W wyobraźni staję się piękną królewną lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie. Każda książka roztacza przede mną świat niezwykły, wspaniały. Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie, rozdział od deski do deski… czyli cały. Rodzice doskonale rozumieją mój zachwyt nad książkami, bo tak jak ja są zwyczajnie książkowymi molami.

    Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę?Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? -Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubisz czytać książki? Czy są takie książki, którymi jesteś zachwycony/a?

  5. „Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań. Rodzic prosi dziecko, aby pokazało mu swoją ulubioną książkę w domu. Następnie Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo...

  6. „Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia. Dziecko siedzi z Rodzicem przy kąciku z książkami. Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu wierszyka, zadaniem dziecka jest wzięcie z półki więcej/mniej niż pięciu książek. Zabawa powtarza się, dziecko wspólnie z Rodzicem recytują wierszyk:

    Zachwycamy się książkami,

    jesteśmy książkowymi molami.

    Gdy poczytać długo masz chęć,

    weź książek więcej/ mniej niż pięć.

 

Opracowała: M.Ozga, M.Sałajczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu