Menu

NAUCZANIE ZDALNE 12-16.04.2021r.

Propozycje zajęć dla dzieci 3-letnich

Temat dnia: Robimy własny papier

Przebieg proponowanych zajęć:

  1. Coś z niczego” – przygotowanie materiału do produkcji papieru czerpanego. Dziecko siedzi przy stoliku, ma przed sobą jeden/dwa spośród swoich starych, (niepotrzebnych już) rysunków i talerzyk lub tackę. Rodzic tłumaczy, że z tych zużytych, niepotrzebnych już papierów – czyli z makulatury – będą robić nowy papier. Takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte. Dziecko z rodzicem drą kartki na jak najmniejsze kawałeczki tak, aby całość zmieściła się na talerzyku. Rodzic zbiera wszystkie papierki do wysokiej miski i zalewa wrzątkiem tak, aby całość była pod wodą. Rodzic odstawia miskę, aby papier mocno nasiąknął wodą. Potrzebne będzie: stare rysunki, talerzyk lub tacka; głęboka miska, wrzątek.

  2. Robimy własny papier” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego. Dziecko siedzi przed stolikiem, na którym ustawione są: miska z namoczonymi papierkami, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czerpalne, kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka.

    Rodzic pyta dziecka: Czy wiesz, co będziemy robić? Rodzic naprowadza dziecko, by udzieliło poprawnej odpowiedzi – papier. Rodzic tłumaczy dziecku, co to jest papier czerpany (jest to papier, który się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów). Rodzic pyta : -Jak powstaje zwykły papier? -Z czego się go produkuje? Rodzic krótko opowiada dziecku o tym, jak powstaje papier. Może posłużyć się informacjami: Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czylipapier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania. Rodzic pokazuje dziecku mikser i mówi: Mikserem rozdrobnimy podarte przez Nas wcześniej kartki papieru. Musimy to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana przez nas masa się nie wylała. Nie wolno wkładać rąk do miski podczas pracy. Rodzic miksuje papier w misce po czym mówi: Teraz mamy już gotową pulpę do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki i brokat. Rodzic prosi dziecko o dodanie wybranych składników do pulpy papierowej. Następnie wspólnie wkładają ramę czerpalną do kuwety. Następnie dziecko przy pomocy rodzica nakłada na ramę cienką warstwę pulpy. Dziecko wraz z rodzicem delikatnie poruszają ramą w kuwecie tak, aby pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie. Następnie dziecko wraz z rodzicem zdecydowanym ruchem wyjmują ramę z kuwety, trzymając ją w poziomie tak, aby woda ściekała do kuwety. Kiedy woda przestanie kapać, kładą ramę z papierem na ręcznikach. Dziecko kładzie na papier tkaninę o tych samych wymiarach po czym gąbeczką dociska tkaninę do ramy, odsączając w ten sposób papier z wody. Gdy papier jest już odsączony, dziecko wraz z rodzicem odwracają ramkę do góry nogami, delikatnie pukając – tkanina razem z papierem powinna odczepić się od ramki. Dziecko z rodzicem zanoszą tak wykonany papier w ciepłe miejsce.

    Potrzebne będzie: miska z namoczonymi papierkami, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czerpalne (stara rama z naciągniętą firanką z drobnymi oczkami), kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka.

 

Opracowała: M.Ozga, M.Sałajczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu